18 Ocak 2012 Çarşamba

Trafoların Bakımı

İyi bir bakım trafoların ömrünü uzatacağı gibi arızalarıda azaltır.Trafoların bakımı iki bölümde incelenir.Bunlar;taşıma işleminden sonra ve montajda yapılacak işlemlerle ,işletme sırasındaki işlemlerdir.

Trafonun Taşıma İşleminden Sonra ve Montajında Dikkat edilecek Noktalar

1)Trafo yağ ile dolu olarak taşınmışsa ,sarsıntı ,çarpma ve düşürmeden dolayı ileri gelebilecek yağ sızıntılarında yağ seviyesi kontrol edilmelidir.Sızan yağ bir kapta biriktirilip yeniden depoya boşaltılmamalıdır.Çünkü nem almıştır ve nem yağın delinme gerilimini önemli derecede düşürür.Kısaca bu yağ atılmalıdır.Sızıntı giderilmezse yapımcı firmaya bildirilmelidir.

2)Aşırı sızıntılardan dolayı conta cıvatalarında gevşeme olabilir.Cıvatalar hafifçe sıkılmalıdır.Fazla sıkılacak olursa conta özelliğini yitirir.

3)İzolatörlerde ve ek donanımlarda çatlama ve kırılma görülebilir.İzolatörlerin çatlak olarak kullanılması tehlikelidir.Yenileri ile değiştirilmelidir.

4)Trafonun monte edileceği kuruluşun yönetmeliklere uygun şekilde yapılması gerekir.Trafo kapalı biryerde çalışacaksa hücrenin alt ve üst kısmında havalandırmayı sağlamak için  hava giriş çıkış yerleri bırakılmalıdır.

Trafoların İşletme Sırasındaki Bakımı

Trafolar döner makinelerde olduğu gibi işletme sırasında sık sık bakım gerektirmezler.Bakım sırasında yapılacak olan işlemler şunlardır;

Yağ Seviyesi Kontrolü:

Trafonun yağ seviyesi,yağ genleşme kabındaki göstergeden kontrol edilebilir.Çevre sıcaklığıda göz önünde tutularak yapılan bu kontrolde yağ seviyesi göstergenin altına düştüğünde yeniden yağ konmalıdır.Konan yağ trafodaki yağ ile aynı özellikte olmalıdır.

Yağ Yalıtkanlığının Kontrolü:

Trafonun kullanıldığı çevrenin havasının nemli veya kuru olmasına göre belirli zamanlarda yağdan biraz örnek alınıp kontrol edilmesi gerekir.Örnek alınmasında dikkat edilecek hususlar;

Örnek almak için kuru havalar seçilmelidir.Yağ örneği,yağ genleşme kabının boşaltma vanasından alınır.Örnek alınmadan önce 1-2 lt yağ boşa akıtılmalıdır.Böylece yağ genleşme kabının dibine çökebilecek olan su ve tortu maddeleri dışarı akıtılmış olur.Daha sonra camdan yapılmış yaklaşık 1 lt hacmindeki bir şişenin için benzinle iyice yıkanır ve 100 derecede bir saat kurutulur.Şişenin mantardan yapılan tapasının kuru ve temiz olması gerekir.Kauçuk tapa veya madeni kapak yağın özelliğini bozabilir.Bu nedenle kullanılmamalıdır.Şişeye örnek alınmadan vanadan akıtılan yağ ile şişe iki defa çalkalanır ve sonra yağ ile tamamen doldurulur.Eğer kontrol deneyi hemen yapılmayacaksa tapanın üzerine parafin dökülür.

Yağın Yalıtkanlık Değerleri

Yağın yalıtkanlığı izolasyon kontrol alet ile ölçülür.Çeşitli standartlara göre ölçülmesi gereken değerler şunlardır;


Yağın delinme gerilimi yukarıda verilen değerlerin altına düştüğünde ,trafo yağı,yağ temizleme aygıtı adı verilen aygıttan geçirilerek süzülmesi ve içindeki nemi alınmalıdır.Gerekirse yağ tamamen değiştirilmelidir.Yağ yalıtkanlık kontrolü,normal işletmede 6 ayda bir yapılmalıdır.İlk işletmeye girmeden önce yağın yalıtkanlık kontrolünün yapılması gereklidir.Trafonun ilk işletmeye girmesinden 3 ay sonra  yağ yeniden kontrol edilir.Trafo uzun süre işletme dışı kalacaksa yeniden işletmeye alınmadan önce yağ kontrolü yapılmalıdır.

Hiç yorum yok: