13 Ocak 2012 Cuma

Üç Fazlı Asenkron Motorların Yapısı ve Özellikleri

Stator

Asenkron motorun duran bölümüdür.0,4-0,8 mm kalınlığında bir tarafı yalıtılmış sacların özel kalıplarda paketlenmesiyle üretilir.
Stator motorun en önemli parçasıdır.Bu parçanın iç kısmında emaye izoleli bakır telden yapılan sarımlar bulunur.Sarımların görevi AC uygulandığında manyetik alan doğurarak rotorun dönmesini sağlamaktır.

Rotor

Asenkron motorun dönen bölümüdür.Rotor,ince çelik sacların üst üste paketlenmesiyle oluşturulmuştur.Bu elemanın,stator manyetik alanının etkisiyle ikinci bir manyetik alan oluşturabilmesi için gövdesi üzerine açılan oyuklara alüminyum çubuklar yada sargılar konulmuştur.

Rotor Çeşitleri

Alüminyum Çubuklu (Sincap Kafesli) Rotor

Rotor sac paketinin dış yüzeyine açılan oyuklar içine pres döküm ile eritilmiş alüminyum konulur.Rotor çubukları kısa devre edilir.

Sargılı (Bilezikli) Rotor

Stator sargılarında olduğu gibi rotor oyuklarına sargılar yerleştirilir.Sargıların uçları üç bakır bileziğe bağlanır.Bileziklere basan fırçalar aracılığıyla sargı uçları dışarı taşınır.

Bilezikli rotorlu motorlarda devir sayısıyla döndürme momenti rotor devresine sokulan dış dirençlerle ayarlanabilir.Bilezikli rotorlu motorlar çok az kullanılmaktadır.

Gövde

Asenkron motorların gövdesi soğutmanın çabuk olması için çıkıntılı (kanatçıklı) olarak üretilir.

Kapaklar

Motorun statoru iki kapak ile dış ortamdan ayrılır.Kapakların tam merkezinde rotoru tutan rulmanlar yada yataklar bulunur.Küçük güçlü motorlarda rotorun kolayca dönmesini sağlayan eleman olarak metal yataklar kullanılırken,büyük güçlü motorlarda rulmanlar kullanılır.

Soğutucu Pervane

Asenkron motorların sargılarının aşırı ısınması sakıncalı durumlar ortaya çıkarabilir.Bu nedenle gövdenin soğutulabilmesi için plastik yada alüminyumdan yapılmış soğutucu pervaneler (fan) kullanılır.

Rulmanlar ve Yataklar

Rotorun kolayca dönebilmesi için rulman yada metal yataklar kullanılır.Yatak ve rulmanlar kullanımdan dolayı zamanla özelliklerini kaybederler.Bozulan rulman motorun verimini düşürür.İşte bu nedenle belirli aralıklarla motor rulmanları kontrol edilerek arızalananlar yenisiyle yer değiştirir.Metal yataklar küçük güçlü motorlarda kullanıldığından uzun yıllar kullanılabilirler.

Hiç yorum yok: